Seminar regional privind excelenta in predare

In perioada 31 iulie -16 august 2011, Catedra de Istorie Universala a Universitatii Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Moldova, in parteneriat cu Open Society Foundations (Budapesta), a organizat la Centrul de conferinte al Complexului de agrement Stejaris, din apropierea Chisinaului, un "Seminar regional privind excelenta in predare". Iata ce ne relateaza despre acest eveniment colega noastra, Angela Maria Tacea, consultant pentru afaceri europene, doctorand in stiinte politice la Centrul de Studii si Cercetari Internationale, Paris:

Cine a spus ca în luna august nu se întampla nimic? Cu mult patos, atât din partea organizatorilor de la Universitatea Pedagogica “Ion Creanga” din Chisinau, care au vrut sa nu le scape nici un detaliu, dar si a participantilor, care si-au amânat planurile de vacanta pentru a dezbate în cadrul unor mese rotude, am renuntat si eu la vacanta pe malul marii si am participat, în perioada 31 iulie-16 august 2011, la prima sesiune a Regional Seminar for Excellence in Teaching , cu titlul "Theories of Modernization and Ideologies of Social Change in Eastern Europe", desfasurat in cadrul taberei de vara de la Complexul Stejaris din Republica Moldova. Seminarul este un proiect sustinut de Open Society Foundation si Fundatia Soros.Evenimentul a reunit 20 de participanti - istorici, sociologi, specialisti în relatii internationale, politologi si lingvisti - din Republica Moldova, România, Ucraina, Rusia si Armenia, precum si profesori de la institutii de învatamânt superior locale (Petru Negura, Igor Casu, Andrei Cusco, Diana Dumitru), dar si internationale (Don Kalb, Viktor Karady). De asemenea, participantii la Seminar au beneficiat de contributiile a trei invitati de marca: Alexei Miller, Constantin Iordachi si Sorin Antohi.



Principalul scop al Seminarului a fost de a facilita dialogul interdisciplinar si a contribui la dezvoltarea capacitatii profesionale a cadrelor universitare din Estul Europei în elaborarea curiculelor scolare, in special prin însusirea unor noi metode de învatare-predare. Principale teme dezbatute s-au referit la conceptele teoriei modernizarii si relevanta lor pentru estul Europei; modelele de schimbare sociala în Europa centrala si de est; imperiile si provocarile modernizarii în Europa centrala si de est în secolele XIX-XX; mobilitatea geografica si sociala în contextul modernizarii (urbanizare, pauperizare si migratie) ; perspectivele nationale, regionale si globale ale modernizarii ; inteligentsia est-europeana ca sustinator si agent al viziunilor radicale privind schimbarea sociala; regimurile politice, evreii si antisemitismul în Europa de est; proiectul sovietic ca exemplu de “modernitate alternativa ”, comparatie între viziunile naziste si comuniste asupra „societatii totale” si a „omului nou” etc.
Conceptul de modernizare a fost analizat si prin prisma a trei filme, pe care, daca nu ati avut ocazia sa le vizionati pâna în prezent, va încurajez sa o faceti: Modern Times (1936), Svetlyi Puti' (1940) si Triumph of the Will (1935).
În cadrul acestei prime sesiuni, participantii au convenit formarea câtorva grupuri de lucru, în conformitate cu interesele lor de cercetare, care isi vor desfasura activitatea independent si vor prezenta, la sfârsitul celor trei ani de proiect, rezultatele finale.
Îmbinând utilul cu placutul, vizitele la Manastirea Capriana si Schitul Arheologic Orhei cu seminariile de lucru matinale, serile presarate cu mâncare gustoasa si vin divin din cramele Moldovei cu munca în echipe, Seminarul s-a dovedit un facilitator al schimbului interuniversitar si al unui bogat dialog transfrontalier, dar si al orientarii spre proiecte bilaterale.
Organizarea unui astfel de eveniment în Republica Moldova atesta, fara indoiala, dorinta acestei tari de a dezvolta un sistem de învatamânt performant, la standarde europene si internationale, cu depasirea sechelelor învatamântului de tip sovietic. Totodata, el a evidentiat si interesul pe care comunitatea europeana si transaltlantica îl manifesta fata de Republica Moldova. Astfel, din perspectiva europeana se doreste ca prin implementarea unor proiecte de acest gen sa fie incurajat procesul de reformare a învatamântului universitar moldovenesc si o integrare, deopotriva a studentilor si cadrelor didactice, in circuitul stiintific international. Dar poate cel mai important aspect este acela care vizeaza îmbinarea flexibila a participarii cadrelor didactice la proiecte internationale cu activitatea lor pedagogica în Republica Moldova si dezvoltarea unui spirit autonom în derularea de proiecte academice si de cercetare locale, inclusiv in ce priveste obinerea de fonduri.


Autor: Angela Maria Tacea, doctoranda, Institut d'Etudes Politiques, Paris.

Comments