Aurelia Felea: Egali în sărăcie? Satul basarabean în primii ani de comunism, văzut din perspectiva surselor narative (studiu identitar)
AURELIA FELEA
Absolventă a Universităţii de Stat din Moldova, Facultatea de Istorie (1989). Doctor în istorie (1997). Lector
Din motivele expuse mai sus, autoarea şi-a propus să caute răspuns la un şir de întrebări: Cum a afectat schimbarea regimului proprietăţii identitatea personală? În ce măsură se poate vorbi, din perspectiva naratorilor, despre un antagonism social în Moldova sovietizată? În ce raporturi s-au aflat ideea despre persoană şi accesul la bunuri? Deoarece într-o societate distributivă, formal egalitară, cum a fost cea sovietică, a existat o strânsă relaţie între poziţia socială a individului, contactul lui cu puterea şi accesul la bunurile de consum, nu pot fi trecute cu vederea nivelul de viaţă şi strategiile – legale şi ilegale – adoptate de către săteni, pentru îmbunătăţirea condiţiilor de trai.
Poziţia statului sovietic faţă de săteni a fost structurată, mai presus de toate, de viziunea asupra mediului rural ca sursă de bunuri şi de un metaconcept ideologic, puterea fiind forţată, din cauza penuriei de resurse materiale şi umane, să treacă cu vederea multe dintre caracteristicile societăţii rurale perpetuate după distrugerea vechiului regim. Statul comunist a intimidat satul, extorcându-l într-un mod extrem de dur, în special până la începutul anii 1970, dar n-a fost în stare să-i controleze viaţa integral, în manifestările ei complexe, subterane, contradictorii. Satul s-a alimentat încă mult timp din fondul său spiritual şi afectiv tradiţional şi din remanenţele modernizării incipiente precomuniste.
Deşi rezistenţa ţărănimii faţă de stat poate fi urmărită de-a lungul întregii perioade comuniste, poziţia satului nu putea fi una de permanentă contestare, implicită sau explicită. Sătenii, pe de o parte, şi puterea, pe de altă parte, au fost antrenaţi treptat într-un joc ţesut din negocieri, ofensive şi replieri menite să facă traiul cât de cât acceptabil. Este ceea ce reputatul istoric şi profesor german H.-D. Loewe numea, în cadrul unui seminar
Comments