Victoria Răileanu: date biografice, titlul şi rezumatul comunicării
Raportor: Victoria Răileanu
Date biografice: Născută în 1975, la Chişinău, Victoria Răileanu obţine certificatul de studii secundare al liceului "Gheorghe Asachi din Chişinău. În 1998 obţine diploma de licenţă a Facultăţii de Ştiinţe politice a Universităţii din Bucureşti. În 2000 face studii la Şcoala Doctorală în Ştiinţe Sociale de la Bucureşti. Actualmente, V. Răileanu este doctorandă la departamentul de istorie a Universităţii Laval (Quebec, Canada), unde lucrează la o teză despre mobilizarea limbajului cinematografic şi a convenţiilor genului documentarului istoric în sensul intereselor politice, economice şi culturale ale statului sovietic.
Titlul comunicării: Repere teoretice în studiul eroicităţii: filmele documentare istorice în Moldova sovietică din epoca post-stalinistă (1956-1990)
Rezumatul comunicării:
Propaganda istorică televizată din perioada sovietică expune o galerie vastă de figuri eroice. Eroii trecutului,- bolşevici originari din Basarabia, ilegalişti din perioada interbelică, soldaţi din cel de al doilea război mondial -, „transmit ştafeta spiritului revoluţionar” personalităţilor marcante din prezent: combaineri şi mulgătoare emerite, muncitori „faruri ai producţiei socialiste”, vedete ale culturii sovietice moldoveneşti. Investite de semnificaţiile ideologiei sovietice, reprezentările eroice elaborate în cadrul documentarului istoric televizat devin simboluri ale puterii comuniste în Moldova. Cum pot fi interpretate modelele eroice create de documentariştii de la „Telefilm-Chisinau” şi de consultanţii lor istorici ? Care sunt obiectivele politice şi sociale ale construirii acestui panteon eroic şi mizele lui identitare ? Ce valori sociale conţine concepţia eroicităţii formulată de ideologii sovietici ? Care sunt resorturile narative şi imagistice ale simbolizării eroice în documentarul istoric televizat ? Construirea reprezentărilor eroice este un mijloc al pedagogiei de masă menite să aplice proiectul sovietic de construire a naţiunii moldoveneşti. În acelaşi timp, figurile eroice vehiculate de producţia televizată sunt revelatoare asupra statutului individului în societatea sovietică.
Date biografice: Născută în 1975, la Chişinău, Victoria Răileanu obţine certificatul de studii secundare al liceului "Gheorghe Asachi din Chişinău. În 1998 obţine diploma de licenţă a Facultăţii de Ştiinţe politice a Universităţii din Bucureşti. În 2000 face studii la Şcoala Doctorală în Ştiinţe Sociale de la Bucureşti. Actualmente, V. Răileanu este doctorandă la departamentul de istorie a Universităţii Laval (Quebec, Canada), unde lucrează la o teză despre mobilizarea limbajului cinematografic şi a convenţiilor genului documentarului istoric în sensul intereselor politice, economice şi culturale ale statului sovietic.
Titlul comunicării: Repere teoretice în studiul eroicităţii: filmele documentare istorice în Moldova sovietică din epoca post-stalinistă (1956-1990)
Rezumatul comunicării:
Propaganda istorică televizată din perioada sovietică expune o galerie vastă de figuri eroice. Eroii trecutului,- bolşevici originari din Basarabia, ilegalişti din perioada interbelică, soldaţi din cel de al doilea război mondial -, „transmit ştafeta spiritului revoluţionar” personalităţilor marcante din prezent: combaineri şi mulgătoare emerite, muncitori „faruri ai producţiei socialiste”, vedete ale culturii sovietice moldoveneşti. Investite de semnificaţiile ideologiei sovietice, reprezentările eroice elaborate în cadrul documentarului istoric televizat devin simboluri ale puterii comuniste în Moldova. Cum pot fi interpretate modelele eroice create de documentariştii de la „Telefilm-Chisinau” şi de consultanţii lor istorici ? Care sunt obiectivele politice şi sociale ale construirii acestui panteon eroic şi mizele lui identitare ? Ce valori sociale conţine concepţia eroicităţii formulată de ideologii sovietici ? Care sunt resorturile narative şi imagistice ale simbolizării eroice în documentarul istoric televizat ? Construirea reprezentărilor eroice este un mijloc al pedagogiei de masă menite să aplice proiectul sovietic de construire a naţiunii moldoveneşti. În acelaşi timp, figurile eroice vehiculate de producţia televizată sunt revelatoare asupra statutului individului în societatea sovietică.
Comments